Facebook
Twitter
LinkedIn

Instagram is hot en groeit maar door! Ook blijft het platform steeds maar nieuwe features ontwikkelen en dat zorgt ervoor dat Instagram steeds meer en meer interessanter wordt voor bedrijven die hun producten online aanbieden. Waar het vroeger begon met het alleen maar posten van foto’s, is Instagram nu uitgegroeid tot een heus serieus marketingplatform.

Op welke manieren kun je shopping toepassen in Instagram?

Momenteel kun je op 3 verschillende manieren shopping toepassen in Instagram waaruit je verkopen kan genereren:

  • Producten taggen in je post
  • Producten taggen in je stories
  • In je stories via de ‘swipe-up’ functie (+10.000 volgers)

Het taggen van je producten gaat in de praktijk op dezelfde manier als het taggen van personen in je posts. Je kunt dus direct, zonder het platform te verlaten, een product kopen via Instagram.

Gebruik de shoppable stickers in de Stories

Sinds juni dit jaar is er volop getest met de nieuwe mogelijkheid om te shoppen via Instagram Stories en vanaf deze week wordt de functie uitgerold naar in totaal 46 landen. En gelukkig voor ons als marketeers ook in Nederland. De functie is redelijk vergelijkbaar met het taggen van producten in de posts. Alleen nu kan dit ook via de Stories! Voor bedrijven is het nu mogelijk om hun fysieke producten aan te bieden vanuit een voorraad- of e-commerce platform.

Zoals je in onderstaande afbeelding kunt zien, kun je een sticker plaatsen in je Stories, zodat je de kijker laat weten dat ze hierop kunnen klikken en op het desbetreffende artikel kunnen klikken. Vanuit daar zien ze dan meer informatie over het product en kunnen ze besluiten om  overgaan tot aankoop van het product.

instagram shoppable stories

Stickers zijn er net als andere stickers in verschillende soorten en kleuren. In totaal zijn er 4 verschillende stickers die je kan toepassen in je Stories. De meest opvallende is degene met een pictogram van een winkeltas. De andere stickers zijn stickers met de naam van het product zelf in regenboog, grijs of met een transparante tekst. Vergelijkbaar met de al bekende stickers voor het toepassen van hashtags en om je locatie te laten zien.

Shopping Channel

Vanaf heden wordt het nieuwe Shopping kanaal geopend in het explore gedeelte op Instagram. Het explore gedeelte vind je achter het icoontje met de vergrootglas. Hier vind je nu (of binnenkort) het onderwerp shopping in terug. Dit kanaal is volledig op jouw interesses afgestemd en je zult hier dus ook alleen shopping posts zien van merken die je volgt of waarvan Instagram denkt dat je die leuk en interessant vindt.

Instagram Shopping Channel Eefting Online Marketing

In de pijplijn voor de verdere toekomst heeft Instagram het idee om een speciale app te ontwikkelen voor het shoppen. Omdat mensen Instagram leuk vinden om nieuwe ideeën op te doen en inspiratie op te halen bij merken, wil Instagram dit juist versterken door hun platform als beste te maken om te gaan shoppen. Het is nog niet bekend wanneer deze app live gaat.

Ook starten met Instagram shopping?

Ben jij ook actief op Instagram en zet je regelmatig je producten in de schijnwerpers op dit platform? Lijkt het je ook interessant om meer omzet uit Instagram marketing te halen? Stuur mij dan een berichtje en laten we wat afspreken.

Ja, dit wil ik ook!

Facebook
Twitter
LinkedIn